Οργανισμοί: Μια πτυχή της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης.

Τι είναι ο Οργανισμός;
Οργανισμός είναι ο κανονισμός που καθορίζει την οικονομική, ακαδημαϊκή και διοικητική λειτουργία του κάθε ιδρύματος. Οι οργανισμοί μαζί με τις διαγραφές, τις διασπάσεις πτυχίων κτλ αποτελούν πτυχές της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης όπως αυτή κατα καιρούς έχει επιβληθεί από μια σειρά νόμων (Γιαννάκου, Διαμαντοπούλου, τροπολογία Λοβέρδου) αλλά και ευρωπαϊκών συνθηκών (Μπολόνια κ.α.).

Τi αναφέρεται στον οργανισμό του ΕΜΠ;
Το προσχέδιο οργανισμού του ΕΜΠ παρότι ουσιαστικά δεν περιέχει κάτι ξεκάθαρα επιθετικό, παρουσιάζει ορισμένες προβληματικές τις οποίες θα πρέπει να εξετάσουμε αναλυτικά. Αρχικά δίνει απόλυτη εξουσία στον Πρύτανη, εφόσον ο ρόλος της Συγκλήτου έιναι πλέον καθαρά και μόνο συμβουλευτικός, κατά συνέπεια το εν λόγω πρόσωπο έχει τη δυνατότητα να αλλάξει οποιαδήποτε πτυχή του οργανισμού σύμφωνα πάντα με τις επιταγές της εκάστοτε κυβέρνησης. Για να ολοκληρωθεί η σκέψη μας οφείλουμε να αναφέρουμε και τον τρόπο εκλογής των Πρυτάνεων, ο οποίος μόνο πραξικοπηματικός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Συγκεκριμένα, οι υποψηφιότητές τους έπρεπε να εγκριθούν από τα Συμβούλια Ιδρύματος (τα οποία αποτελούνται ακόμα και από εξωιδρυματικούς και καθορίζονται από την κυβέρνηση). Οι υποψήφιοι περνούσαν από συνέντευξη και απαντούσαν σε ερωτήσεις του τύπου “Σε περίπτωση κατάληψης από τους φοιτητές θα καλούσατε τα ΜΑΤ;”, “Τι στάση κρατήσατε στο κίνημα των διοικητικών;”, εν συνεχεία μόνο αν απαντούσαν “σωστά” είχαν δικαίωμα συμμετοχής στις πρυτανικές εκλογές. Στην παρούσα συγκυρία, ακόμα και με τη νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο τρόπος εκλογής ήταν ο ίδιος, όπως έγινε με τον Δημόπουλο στο ΕΚΠΑ, παρόλο που είχε εξαγγελθεί η κατάργηση των Σ.Ι., ενώ στο ΕΜΠ, έγινε και αποτίμηση του έργου τους. Σε αυτή, ως πρόταση για την καλύτερη λειτουργία του ιδρύματος προτείνεται η συγκρότηση οργανισμού. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι: ο νέος ρόλος του πρύτανη και ο συγκεντρωτισμός της εξουσίας του ανοίγει και το ζήτημα του ασύλου, όσον αφορά κυρίως στον πυλώνα του αυτοδιοίκητου εφόσον στη διοίκηση του ιδρύματος δεν θα έχουν λόγο ούτε η Σύγκλητος, ούτε οι καθηγητές, ούτε οι υπάλληλοι και φυσικά ούτε οι φοιτητές. Από την άλλη τα “παραθυράκια” που αφήνει ανοικτά σε μία σειρά ζητημάτων, ανοίγουν το δρόμο για διασπάσεις πτυχίων, δίδακτρα, διαγραφές, πειθαρχικά συμβούλια, ατομικό φάκελο προσόντων, απολύσεις μελών ΔΕΠ, διάλυση του φοιτητικού συνδικαλισμού. Για να καταλάβουμε για τι ακριβώς πρόκειται, μπορούμε να δούμε τί προβλέπουν οι οργανισμοί μιας σειράς ιδρυμάτων όπως για παράδειγμα το ΤΕΙ Αθήνας και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Διασπάσεις πτυχίων
Όταν κάνουμε λόγο για διασπάσεις πτυχίων, εννοούμε τη διάσπασή τους σε 3 και 2 ή 4 και 1 έτη, από τα οποία τα 3 ή 4 θα είναι bachelor και τα 2 ή 1 master, με τα τελευταία να διεξάγονται επί πληρωμή. Κάτι τέτοιο έχει ήδη γίνει στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Το παραπάνω μπορεί αφενός να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε οικογένειες με οικονομικές δυσκολίες και καθιστά το master προνόμιο μόνο όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα για περεταίρω σπουδές σε μία εποχή που από τη μία πολλές οικογένειες αγωνίζονται για να έχουν τα απολύτως απαραίτητα και που από την άλλη η εκπαίδευση αποτελέι βασικό δικαίωμα. Αφετέρου, καταστρέφει το χαρακτήρα του ενιαίου, αδιάσπαστου, πενταετούς πτυχίου του μηχανικού υποβαθμίζοντάς το, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα απώλειες στα επαγγελματικά μας δικαιώματα ως μηχανικοί.

Δίδακτρα
Ειναι αδιανόητα να γίνεται λόγος για δίδακτρα. Η δημόσια, δωρεάν παιδεία αποτελούσε πάντα και συνεχίζει να αποτελεί πάγια διεκδίκηση του φοιτητικού (αλλά και του μαθητικού κινήματος). Ιδιαίτερα στην εποχή μας, με τα οικονομικά προβλήματα οικογενειών, που αναφέρθηκαν και στην προηγούμενη παράγραφο, η επιβολή διδάκτρων με οποιοδήποτε τρόπο θα καταστησει σταδιακά την εκπαίδευση προνόμιο των λίγων γυρίζοντάς μας πίσω σε εποχές όπου μόνο οι γόνοι πλούσιων οικογενειών είχαν δικαίωμα στην εκπαίδευση. Και αν σε κάποιους αυτό φαίνεται μακρινό: ήδη ο κοσμήτορας της σχολής μας σε τμήμα που έγινε το προηγούμενο εξάμηνο, πρότεινε την επιβολή διδάκτρων στο μεταπτυχιακό του. Επιπλέον, σε συνδυασμό με τις διαγραφές που έχουν καταληκτική ημερομηνία την 30/4 έχει προταθεί η επιβολή διδάκτρων στους “αιώνιους” φοιτητές.

Διαγραφές
Όπως αναφέρεται στον νόμο 4009, οι διαγραφές επαφύονται στον οργανισμό του εκάστοτε ιδρύματος. Παρότι ο ΣΥΡΙΖΑ σε ένα προηγούμενο χρονικό διάστημα, παρουσιαζόταν ως πολέμιος των διαγραφών, οι τελευταίες δηλώσεις του υπουργού Μπαλτά μιλούσαν για συμβόλαια των 2ν στα οποία θα καθορίζεται η διάρκεια των σπουδών τους. Αυτό δεν έχει καμία διαφορά από τις δηλώσεις των πρυτάνεων που υποστήριζαν ότι θα βοηθήσουν όποιον αιώνιο επιθυμεί να ολοκληρώσει τις σπουδές του αφού αυτός το δηλώσει. Είναι πλέον φανερό ότι η κατάσταση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεν έχει καμία διαφορά από την προηγούμενη. Εφόσον έχει διασαφηνιστεί ότι οι “αιώνιοι” δεν κοστίζουν τίποτα για το κράτος, το μέτρο των διαγραφών έχει ξεκάθαρο στόχο την πειθάρχηση των νέων τόσο σε ένα γενικό επίπεδο, όσο και ειδικότερα στην συμπεριφορά τους ως μελλοντικοί εργαζόμενοι εξασφαλίζοντας έτσι την πρόσδεσή τους σε ένα αυταρχικό και πιεστικό σύστημα εργασίας.

Ατομικός Φάκελος Προσόντων
Ο ατομικός φάκελος προσόντων έρχεται μαζί με τις πιστωτικές μονάδες και γιαυτό δεν πρέπει να θεωρείται ξεκομμένος από αυτές. Σε κάθε μάθημα της σχολής αντιστοιχίζεται συγκεκριμένος αριθμός πιστωτικών μονάδων (αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς μπαίνοντας στο site σχολής , δίπλα στο όνομα κάθε μαθήματος), οι οποίες θα αποθηκεύονται στον ατομικό φάκελο προσόντων. Οι πιστωτικές μονάδες πέρασαν το 2014 στη σχολή μας με την αιτιολόγηση από πλευράς κοσμητείας ήταν ότι ήταν απαραίτητες για τη συμμετοχή στα προγράμματα erasmus και με ευθύνη του ίδιου του φοιτητικού συλλόγου που δεν αντέδρασε. Όσο δεν υπάρχει ο ατομικός φάκελος προσόντων οι πιστωτικές μονάδες δεν έχουν αντίκτυπο στα πτυχία μας. Ας εξετάσουμε όμως τι θα συμβεί αν περάσει ο ΑΦΠ. Οι πιστωτικές μονάδες θα αποθηκεύονται σε αυτόν με τελικό αποτέλεσμα την αντικατάσταση του πτυχίου από μια απλή πιστοποίηση και επομένως την υποβάθμισή του. Εκτός αυτού οι φοιτητές θα μπαίνουν σε μια διαδικασία συνεχούς ανταγωνισμού ποιος θα πάρει τις περισσότερες πιστωτικές μονάδες και άρα ποιος θα έχει ισχυρότερη πιστοποίηση. Με αυτόν τον τρόπο, βέβαια, καταργούνται και οι συλλογικές διεκδικήσεις εφόσον δεν θα έχουν όλοι ένα ενιαίο πτυχίο και συνεπώς ο καθένας θα βρίσκεται μόνος του απέναντι σε κάθε εργοδοσιακή αυθαιρεσία.

Διάλυση του φοιτητικού συνδικαλισμού
Οι Οργανισμοί των ιδρυμάτων εξαρχής προέβλεπαν την ανασύστηση ενός άκρως γραφειοκρατικού και αστικού οργανού, την ανασύσταση της ΕΦΕΕ. Και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει δηλώσει πως επιθυμεί κάτι τέτοιο. Το πρόβλημα που ανακύπτει σε αυτήν την περίπτωση έχει να κάνει με την απομάκρυνση του φοιτητή από το κέντρο λήψης των αποφάσεων, τη στιγμή που θα έπρεπε να είναι ο ίδιος το κέντρο λήψης των αποφάσεων. Σε ένα τέτοιο όργανο κάθε φοιτητοπατέρας θα έχει τη δυνατότητα να παίρνει αποφάσεις προς το δικό του συμφέρον χωρίς να νοιάζεται για τα πραγματικά συμφέροντα και επιδιώξεις των φοιτητικών συλλόγων. Από την άλλη τίθεται και το ζήτημα της εκπροσώπησης και ταυτόχρονα το ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν να μπορούν “ένα μάτσο νοματέοι” να εκπροσωπούν πλήθος φοιτητών με διαφορετικές γνώμες, τόσο διαφορετικές που συνθέτουν τελικά ένα μωσαϊκό απόψεων, πώς είναι δυνατόν να μπορεί κάποιος να υπερασπιστεί τα συμφέροντα κάποιου άλλου καλύτερα από τον ίδιο. Σκοπός όλων μας πρέπει να είναι η χειραφέτηση του κάθε φοιτητή κάτι το οποίο σίγουρα δεν επιτυγχάνεται με την ανασύσταση της ΕΦΕΕ.

Η απάντησή μας ΠΡΕΠΕΙ να είναι ηχηρή!
Μπροστά σε αυτήν την κοινωνικό-πολιτική συγκυρία στεκόμαστε με τις ίδιες απαιτήσεις και τα ίδια όπλα που είχαμε πριν! Επιθυμούμε με τον αγώνα μας ΝΑ ΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, να αντισταθούμε στην καταβαράθρωση των δικαιωμάτων μας, ΝΑ ΑΝΑΓΚΑΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑΤΙΚΑ ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΥΣ ΠΡΥΤΑΝΕΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΙΤΗΘΟΥΝ, ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ! Οι πτυχές της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης, όπως αυτές επιβάλλονται από την Ε.Ε. μέσω των ευρωπαϊκών συνθηκών (π.χ. Μπολόνια),έρχονται να εφαρμοστούν όπως φαίνεται μέσω των οργανισμών οι οποίοι θα κατατεθούν στα μέσα Απριλίου. Οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων, να φέρουμε και πάλι στο προσκήνιο το φοιτητικό κίνημα το οποίο με τη δυναμική του δράση θα δείξει ποιος έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο μέσα στις σχολές! Εμπρός ,λοιπόν, να στείλουμε ένα ηχηρό μήνυμα με μαζικές αποφάσεις γενικών συνελεύσεων και μαζική παρουσία στο δρόμο απέναντι σε ό,τι μας πλήττει!


ΕΝΙΑΙΑ ΚΑΙ ΑΔΙΑΣΠΑΣΤΑ ΠΤΥΧΙΑ
ΚΑΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ
ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΓΡΑΦΗ
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΑΤΟΜΙΚΟ ΦΑΚΕΛΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ-ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΟΧΙ ΣΤΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΥ




ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΙΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΟΣΑ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ!!

Σύνοδο Πρυτάνεων 14/12/22, Νέα Ερυθραία

Προβολή ντοκιμαντέρ ΧΑΜΑΣ , Κάτω Πολυτεχνείο, τριήμερο 2022